Anayasa Mahkemesi (AYM), Kocaeli Karamürsel Devlet Hastanesi’ne tıbbi sekreter olarak atanması güvenlik soruşturması sonucu iptal edilen B.A.’nın, adil yargılanma haklarının ihlal edildiğine hükmetti ve yeniden yargılama yapılmasına karar verdi.

İptal Süreci ve Yargı Yolu

B.A., 2017 yılında Kamu Personeli Seçme Sınavı’na (KPSS) girerek tıbbi sekreter olarak atandığı Karamürsel Devlet Hastanesi’nde, güvenlik soruşturması ve arşiv taraması sonuçlarının olumsuz çıkması üzerine göreve başlayamadı. Bu karara itiraz eden B.A., hakkında herhangi bir adli veya idari soruşturma bulunmadığını, atamasının neden gerçekleştirilmediğini bilmediğini belirterek 2018 yılında Ankara 2’nci İdare Mahkemesi’ne başvurdu.

Mahkemeler ve AYM Süreci

Ankara 2’nci İdare Mahkemesi, güvenlik soruşturmasının olumsuz sonuçlanması nedeniyle B.A.’nın atanmamasına ilişkin kararı hukuka uygun buldu ve davayı reddetti. İstinaf süreci de sonuçsuz kalan B.A., 2019 yılında AYM’ye başvurarak adil yargılanma haklarının ihlal edildiğini öne sürdü. AYM, kararında güvenlik soruşturmasına dair somut bilgilerin ve gerekçelerin yeterince açıklanmadığını belirterek, B.A.’nın gerekçeli karar hakkının ihlal edildiğine karar verdi.

AYM’nin Gerekçesi ve Sonuçları

AYM, güvenlik soruşturmasının olumsuz sonuçlanmasını doğuran tespitlerin B.A.’nın şahsından kaynaklanması gerektiğini ve bu bağlantının nasıl kurulduğunun mahkemelerce detaylı şekilde gerekçelendirilmesi gerektiğini vurguladı. Mahkeme, yargılama sürecinin bütün olarak değerlendirilmesinde B.A.’nın gerekçeli karar hakkının ihlal edildiği sonucuna vardı.