12.12.2023 tarihli ve 32071 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan gelişmeler…

• Atık Yağların Yönetimi Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik yürürlüğe girmiş olup ilgili Yönetmelik ile Atık Yağların Yönetimi Yönetmeliğinin 4. maddesi, 5. maddesi, 9. maddesi, 12. maddesi, 13. maddesi, 17. maddesi, geçici 1. maddesi ve geçici 2. maddesinde değişiklik gerçekleştirilmiş söz konusu yönetmeliğe “geçici madde 4” eklenmiştir.
  • Türkiye Gelişmekte Olan Spor Branşları Federasyonu Ana Statüsü Resmî Gazete ile yürürlüğe girmiş olup işbu ana statü ile, Türkiye Gelişmekte Olan Spor Branşları Federasyonunun teşkilatı, genel kurul ile yönetim, denetim ve disiplin kurullarının oluşumu, görev, yetki ve sorumlulukları ile çalışma usul ve esaslarının düzenlenmesi amaçlanmıştır.
  • 2022/108 Karar numaralı, 2021/90 Esas numaralı AYM iptal kararında başvurucular, Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeleri Engin ALTAY, Özgür ÖZEL, Engin ÖZKOÇ ile 132 milletvekilidir. İptal davasının konusunu; 06.07.2021 tarihli ve (79) numaralı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin; 12. maddesiyle 10.07.2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan (1) numaralı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’ne eklenen 458/B maddesinin (ğ) bendinde yer alan “…işlettirmek…” ibaresinin, 16. maddesiyle;  Ekli (1) Sayılı Liste’de yer alan kadroların iptal edilerek 10.07.2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan (2) numaralı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’nin eki (I) Sayılı Cetvel’in Ticaret Bakanlığı bölümünden çıkarılmasının, Ekli (2) Sayılı Liste’de yer alan kadroların ihdas edilerek (2) numaralı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’nin eki (I) Sayılı Cetvel’in Ticaret Bakanlığı bölümüne eklenmesinin,Geçici 1. maddesinin birinci ve üçüncü fıkralarının, Geçici 2. maddesinin Anayasa’nın “Başlangıç” kısmı ile 2., 6., 7., 8., 11., 104. ve 128. maddelerine aykırılığı ileri sürülerek iptallerine ve yürürlüklerinin durdurulmasına karar verilmesi talebi oluşturmaktadır. Yargılama neticesinde; 06.07.2021 tarihli ve (79) numaralı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’nin; 12. maddesiyle 10.07.2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan (1) numaralı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’ne eklenen 458/B maddesinin (ğ) bendinde yer alan “…işlettirmek…” ibaresinin; Konu bakımından yetki yönünden Anayasa’ya aykırı olmadığına ve iptal talebinin REDDİNE oybirliğiyle, İçeriği itibarıyla Anayasa’ya aykırı olduğuna ve iptaline, Muammer TOPAL, Rıdvan GÜLEÇ, Recai AKYEL, Yıldız SEFERİNOĞLU, Selahaddin MENTEŞ, Basri BAĞCI ile İrfan FİDAN’ın karşı oyları ve 30.03.2011 tarihli ve 6216 sayılı Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun’un 65. maddesinin (1) numaralı fıkrası gereğince oyçokluğuyla, iptal hükmünün, Anayasa’nın 153. maddesinin üçüncü fıkrası ile 6216 sayılı Kanun’un 66. maddesinin (3) numaralı fıkrası gereğince, kararın Resmî Gazete’de yayımlanmasından başlayarak altı ay sonra yürürlüğe girmesine oybirliğiyle, 16. maddesiyle; Ekli (1) Sayılı Liste’de yer alan kadroların iptal edilerek 10.07.2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan (2) numaralı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’nin eki (I) Sayılı Cetvel’in Ticaret Bakanlığı bölümünden çıkarılmasının;  Konu bakımından yetki yönünden Anayasa’ya aykırı olmadığına ve iptal talebinin REDDİNE, Zühtü ARSLAN, Hasan Tahsin GÖKCAN, Engin YILDIRIM, M. Emin KUZ ile Yusuf Şevki HAKYEMEZ’in karşı oyları ve oyçokluğuyla, İçeriği itibarıyla Anayasa’ya aykırı olmadığına ve iptal talebinin REDDİNE oybirliğiyle, Ekli (2) Sayılı Liste’de yer alan kadroların ihdas edilerek (2) numaralı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’nin eki (I) Sayılı Cetvel’in Ticaret Bakanlığı bölümüne eklenmesinin, Konu bakımından yetki yönünden Anayasa’ya aykırı olmadığına ve iptal talebinin REDDİNE, Zühtü ARSLAN, Hasan Tahsin GÖKCAN, Engin YILDIRIM, M. Emin KUZ ile Yusuf Şevki HAKYEMEZ’in karşı oyları ve oyçokluğuyla, İçeriği itibarıyla Anayasa’ya aykırı olmadığına ve iptal talebinin reddine oybirliğiyle, Geçici 1. maddesinin birinci ve üçüncü fıkralarının; Konu bakımından yetki yönünden Anayasa’ya aykırı olmadıklarına ve iptal taleplerinin REDDİNE, Zühtü ARSLAN, Hasan Tahsin GÖKCAN, Engin YILDIRIM, M. Emin KUZ ile Yusuf Şevki HAKYEMEZ’in karşı oyları ve oyçokluğuyla, İçeriği itibarıyla Anayasa’ya aykırı olmadıklarına ve iptal taleplerinin reddine oybirliğiyle, Geçici 2. maddesinin; Birinci cümlesinin konu bakımından yetki yönünden Anayasa’ya aykırı olduğuna ve iptaline oybirliğiyle, İkinci, üçüncü ve dördüncü cümlelerinin 6216 sayılı Kanun’un 43. maddesinin (4) numaralı fıkrası gereğince iptaline oybirliğiyle, iptal hükümlerinin, Anayasa’nın 153. maddesinin üçüncü fıkrası ile 6216 sayılı Kanun’un 66. maddesinin (3) numaralı fıkrası gereğince, kararın Resmî Gazete’de yayımlanmasından başlayarak altı ay sonra yürürlüğe girmesine oybirliğiyle karar verilmiştir.
  • Yargıtay 3. H.D.’nin 2022/6731 E.; Eskişehir Tüketici Mahkemesi’nin vermiş olduğu ve taraflar arasındaki hakem heyeti kararına itiraz davasına ilişkin verilen kararı ile uyuşmazlık konusu olan Eskişehir Tüketici Mahkemesi’nin kesin olarak verilen hükmünün Adalet Bakanlığınca kanun yararına bozulması talebinin kabulü ile kararın sonuca etkili olmamak üzere kanun yararına bozulmasına, bozma kararının bir örneğinin ve dava dosyasının Adalet Bakanlığı’na gönderilmesine oybirliğiyle karar verilmiştir.
  • Yargıtay 3. H.D.’nin 2022/6784 E.; Adana Tüketici Mahkemesi’nin vermiş olduğu ve taraflar arasındaki hakem heyeti kararına itiraz davasına ilişkin verilen kararı ile uyuşmazlık konusu olan Adana Tüketici Mahkemesi’nin kesin olarak verilen hükmünün Adalet Bakanlığınca kanun yararına bozulması talebinin kabulü ile kararın sonuca etkili olmamak üzere kanun yararına bozulmasına, bozma kararının bir örneğinin ve dava dosyasının Adalet Bakanlığı’na gönderilmesine oybirliğiyle karar verilmiştir.
  • Yargıtay 3. H.D.’nin 2022/6874 E.; Bakırköy 3. ATM tarafından, itirazın iptali yargılamasında dava şartı yokluğu sebebiyle kesin olarak verilen davanın reddi hükmünün Adalet Bakanlığınca kanun yararına bozulması talebinin kabulü ile kararın sonuca etkili olmamak üzere kanun yararına bozulmasına, bozma kararının bir örneğinin ve dava dosyasının Adalet Bakanlığı’na gönderilmesine oybirliğiyle karar verilmiştir.
  • Yargıtay 3. H.D.’nin 2022/7452 E.; İzmir 2. Tüketici Mahkemesi tarafından, itirazın iptali yargılamasında dava şartı yokluğu sebebiyle kesin olarak verilen davanın reddi hükmünün Adalet Bakanlığınca kanun yararına bozulması talebinin kabulü ile kararın sonuca etkili olmamak üzere kanun yararına bozulmasına, bozma kararının bir örneğinin ve dava dosyasının Adalet Bakanlığı’na gönderilmesine oybirliğiyle karar verilmiştir.